November 25, 2014

What's in our 2014 jar of annual waste?

The most common question I get these days is:
What's in the quart size jar of waste that your family produces each year?

 



Well, each year is different in contents and weight, but we recently closed our jar for the year 2014 (we take our tally from October 16th to October 15th), and here is what's in it, from right to left:

 


Photo paper that I "hole-punched" for an art project (more on that in a different post): These are photo holiday cards that were sent out to us by acquaintances that are not aware of our lifestyle.

Worn-out biking gear: A bike glove with gel protection that punctured and some handlebar tape that felt apart.

Fashion editing bits: The straps that I removed from a pair of secondhand synthetic sandals (I usually buy leather), the decorative zipper pulls that Leo wanted off his secondhand backpack. The "moisture absorbent" device, also pictured, came in one of the backpack's pockets.

Laminated cards: An insurance card from our previous dental insurance and a business license that I laminated years ago and found in the 2006 tax folder that we recycled. The laminating decisions that I made then are still haunting me :)

Stickers: Plastic produce stickers, cheese labels, and unsightly warning label that I removed from the electrical cord of a secondhand light.

Home repair waste: Paint chips and old caulking that needed to be replaced, and four fuses from four attempts at trying to repair our receiver ourselves (The repair shop did a much better job at finding the fault!)

Hygiene waste:  The broken spoolie of my wooden mascara wand (I composted the handle) and five Band-Aids. We do not have Band-Aids at home, but four were applied onto my sons' arms after vaccinations, before we could say no; and one was applied on Scott's arm by a first aid team, after a biking accident on the mountain.

Backing of stickers, such as USPS stamps, a UPS receipt, and the replacement handlebar tape, that I mentioned above.

Gardening waste: A green plastic tie, found in my yard (dragged under a shoe from somewhere else, maybe?) and the last dust mask we had (now, we use a bandanna instead).

Travel waste: An expired passport cover (the pages were recyclable) and checked luggage labels. We only use carry-ons, but last year for Thanksgiving, we visited family in Texas. As a hostess gift, I decided to bring homemade pickles without realizing that my luggage would have to be checked for security reasons (more than 4 oz jar).

Kids waste: A bubble gum and a party favor airplane that my 14 year old accepted from his orthodontist. "Just to bug you, mom", he said. Ah the joys of having teenagers! In his defense, he expected it to be made of balsa wood, but this styrofoam version broke within the first five minutes, of course.

My other teenager, Leo (now 13) says that I am a hoarder because I have kept our waste since October 2010 (4 quart size jars). I tend to agree with him that it's silly for me to keep them. What do you think I should do with their content?
  • Throw in the trash for the landfill?
  • Take to the closest county that burns its waste for energy? (I will be traveling through there in a few days)
  • Fill bottle bricks? (I could fill one that I pick up on the beach)
  • Throw in the ocean? (Kidding ;)
I have mixed feelings about all of these options, and would love to hear your voice! Please take the poll on the right.



UPDATE: Thanks to the 836 of you who voted, here are the results of the poll:
  • Throw in the trash for the landfill?   42 (5%) 
  • Take to the closest county that burns its waste for energy?  526 (62%)
  • Fill bottle bricks 268 (32%)

Many of the comments here and on Zero Waste Home's Facebook page suggested using the jars as-is or as an art piece to raise awareness, something I might be considering...  But what I have learned from this exercise, is that a post explaining the problems around incineration is much needed! Stay tuned.


-------


Que contient notre bocal de déchets annuels?

Chaque année, le bocal se distingue de l’année précédente par son poids et son contenu. Mais, on a récemment fermé notre bocal pour l’année 2014 (collecte du 16 Oct. 2013 au 15 Oct. 2014), voici donc ce qu’il contient (de droite à gauche):
Du papier photo que j’ai poinçonné pour un projet d’art  (détails supplémentaires à suivre dans un autre article): Ce sont des photos que des connaissances (qui ignorent notre mode de vie) nous ont envoyées comme cartes de vœux (tradition US).
Matériel de cyclisme usé: un gant dont le coussinet protecteur en gel s’est percé, et les bandes désintégrées du guidon du vélo de mon mari.

Mode: les lanières que j’ai enlevé d’une paire de sandales synthétiques d’occasion (j’achète du cuir de coutume), les lanières des fermetures éclair que Leo a préféré enlever de son sac à dos d’occasion. Et l’absorbant d’humidité, qui se trouvait dans une des poches.

Cartes plastifiées: une carte d’assurance dentaire périmée (et non renouvelable), et une licence que j’ai plastifiée il y a des années, et que j’ai retrouvée dans notre fichier d’impôt 2006 au moment de le recycler. Les décisions que j’ai prises il y a près de 10 ans, me hantent encore :)

Etiquettes: les étiquettes en plastique de fruits, de légumes, du fromage d’Affinois, et celle que j’ai omis du fil électrique d’une lampe achetée d’occasion.

Réparation: Des écailles de peinture et des morceaux de joints siliconés qui nécessitaient d’être remplacé et 4 fusibles provenant d’essais ratés pour réparer la sono (le réparateur a trouvé le défaut beaucoup plus rapidement que nous !)

Hygiène: Le rouleau de ma brosse a mascara en bois (j’ai composte le manche) et 5 pansements. On n’a pas de pansements à la maison, mais quatre on été appliqués aux bras des garçons suite à des vaccinations avant même qu’on puisse dire non, et un sur le coude de Scott par des aides médicales, suite à un accident de vélo en montagne.

Support d’étiquettes: provenant des timbres postaux, d’un reçu d’UPS, et de la nouvelle protection du guidon, dont je parle au-dessus.

Déchets du jardin: Une attache en plastique verte trouvée dans le jardin (probablement trainée d’ailleurs sous une chaussure), et le dernier masque anti-poussière que nous avions (aujourd’hui on utilise un bandana à la place).

Déchets de voyage: La couverture d’un passeport expiré (les pages étaient recyclables) et des étiquettes d’enregistrement de bagages. On voyage avec des bagages à main, mais lorsqu’on a rendu visite à la famille de Scott au Texas, j’ai amené des cornichons maison en cadeau, sans réaliser que ma valise ne passerait pas les contrôles de sécurité (le bocal contenant plus de 100ml, j’ai dû enregistrer ma valise).

Déchets des enfants: un chewing-gum et un avion que l’orthodontiste a tendu à mon fils de 14ans. «Je l’ai pris juste pour t’embêter, Maman » a-t ‘il dit. Ah le bonheur d’élever des ados! Il pensait qu’il allait être en bois, mais cette version polystyrène, n’a pas durée plus de cinq minutes, bien sûr.

Mon autre ado, Léo (maintenant âgé de 13ans) dit que les quatre bocaux qui contiennent nos déchets depuis le mois d’Octobre 2010, vont ironiquement a l’encontre de notre minimalisme. Je suis plutôt d’accord avec lui que c’est idiot de les garder. Que pensez-vous que je devrais faire de leurs contenus?

  • Les jeter à la poubelle, à destination de la décharge?
  • Les amener à l’incinérateur le plus proche?
  • En faire des briques-bouteilles ? (Je pourrais en ramasser une sur la plage)
  • Les jeter dans l’océan ? -je plaisante ;)

Chaque option a des inconvénients, et j’aimerais avoir votre avis ! Je vous prie donc de bien vouloir voter à droite. Merci!

MISE A JOUR

Merci aux 97 personnes qui ont votées. Voici le résultat des courses:
  • Les jeter à la poubelle, à destination de la décharge? 8 (8%)
  • Les amener à l’incinérateur le plus proche? 36 (37%)
  • En faire des briques-bouteilles ? 53 (54%)
Beaucoup de personnes sur ma page Facebook et dans les commentaires suggerent en faire une oeuvre d'art comme outil de sensibilisation: idée que je veux bien creuser. Mais ce que je retiens surtout de cet exercise, c'est qu'un article concernant les problemes liés a l'incinération ne ferait pas de mal. A venir...